تیمم بر دیوار گچی یا سیمان چه سیمان سفید یا سیاه و موزاییک چه حکمی دارد

آیت الله خامنه ای : تیمّم بر هر آن‌چه از زمین محسوب شود مانند سنگ گچ و سنگ آهک، صحیح است و تیمم بر موزائیک اشکال ندارد، اگر چه احوط آن است که ترک شود.

آیت الله مکارم : اشکال دارد.

آیت الله وحید تیمّم به خاک و ریگ و کلوخ و سنگ و هر چه در عرف او را از اجزاى زمین مى دانند صحیح است ، ولى احتیاط مستحبّ آن است که اگر خاک ممکن باشد به چیز دیگر تیمّم نکند ، و اگر خاک نباشد با ریگ یا کلوخ و چنانچه ریگ و کلوخ هم نباشد با سنگ تیمّم نماید.

ـ   تیمّم بر سنگ گچ و سنگ آهک صحیح است ، و بنابر احتیاط مستحبّ در حال اختیار به گچ و آهک پخته و آجر پخته تیمّم ننماید ، و امّا بر مثل سنگ فیروزه و عقیق و مانند اینها تیمّم جایز نیست.

ـ   اگر خاک و ریگ و کلوخ و سنگ حتّى سنگ گچ و سنگ آهک پیدا نشود ، باید به گرد و غبارى که در فرش و لباس و مانند اینها است تیمّم نماید ، و چنانچه گرد هم پیدا نشود باید به گل تیمّم کند ، و اگر گل هم پیدا نشود احتیاط مستحبّ آن است که نماز را بدون تیمّم بخواند ولى واجب است بعد قضاى آن را به جا آورد.

ـ   اگر بتواند با تکاندن فرش و مانند آن ، خاک تهیّه کند ، تیمّم به گرد باطل است ، و اگر بتواند گل را خشک کند و از آن خاک تهیّه نماید ، تیمّم به گل باطل است.

ـ   بنابر احتیاط واجب چیزى که بر آن تیمّم مى کند ، در صورت امکان باید گردى داشته باشد که بدست بماند و بعد از زدن دست بر آن ، مستحبّ است دست را بتکاند.

  آیت الله سیستانی : جایز است ولی به احتیاط واجب باید خاک یا غبار بر ان باشد که به دست بچسبد

آیت الله فاضل : بنابر احتیاط واجب تیمم بر موارد مذکور صحیح نیست

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/