*سؤال: زنی که در میقات حائض است و میداند که نمی تواند عمره ی تمتع را در وقت خود انجام دهد با چه نیتی محرم شود ؟در صورتی که خلاف آن کشف شد وظیفه اش چیست؟

امام خمینی(ره):  باید نیت حجّ افراد کند و برای حج افراد محرم شود، ولی اگر بعد از آن کشف خلاف شد ، در صورتی که برای حجةالاسلام محرم شده، احرام او باطل است و باید برای عمره ی تمتع مجدداً محرم شود.( مناسک محشی ،ص123،م221)

آیت... اراکی: باید نیت حجّ افراد کند و برای حج افراد محرم شود، ولی اگر بعد از آن کشف خلاف شد ، در صورتی که برای حجةالاسلام محرم شده، احرام او باطل است و باید برای عمره ی تمتع مجدداً محرم شود.( مناسک محشی ،ص123،م221)

آیت.. بهجت (ره):  اگر زنی در میقات با یقین به این که عمره ی تمتع را نمی تواند انجام دهد نیت حج افراد نماید، ولی بعد از چند  روز اقامت در مکه کشف خلاف آن شد ، اگر بتواند به میقات برگردد و گرنه از خارج حرم برای عمره ی تمتع احرام ببندد و اعمال عمره ی تمتع را انجام دهد و سپس برای حج تمتع محرم شود.( مناسک حج و عمره ،ص193،م846،مناسک حج،ص191،س124)

 آیت...تبریزی:  اگر به نیت حج افراد  محرم شد و خلاف آن کشف شد باید اعمال عمره ی تمتع را به نیت عمره ی تمتع انجام دهد  و احتیاط مستحب این است که تا جایی که می تواند به میقات نزدیک گردد و تلبیه را به نیت اعم از انشاء احرام و تکرار تلبیه ، عاده کند.( صراط النجاة ج4،ص273،س1345)

 آیت...خامنه ای :  می تواند به نیت حج افراد محرم شود و نیز می تواند به قصد ما فی الذمه داخل احرام شود ، ولی در صورت اول ، اگر زودتر از موعد مقرر پاک شود لازم است برای عمره ی تمتع بار دیگر محرم شود و اما در صورت دوم ، اگر پیش از موعد پاک نشد ، احرام  او برای حج خواهد بود . و اگر پیش از موعد پاک شد با همان احرام می تواند عمره ی تمتع به جا آورد.(مناسک حج مطابق با فتاوای حضرت امام خمینی (ره)و مقام معظم رهبرای ، ص73،م203، پاورقی3)

آیت... خویی:  اگر به نیت ما فی الذمه محرم شود اشکالی نیست ، ولی به نیت حج افراد محرم شود و بعد پاک شود احرامش باطل است ( و باید برای عمره ی تمتع مجدداً محرم شود.) ( مناسک محشی ، ص123،م221، پاورقی 1)

آیت... سیستانی:  باید نیت حج افراد کند وبرای حج افرا د محرم شود و اگر بعد از آن کشف خلاف شد عدول به عمره ی تمتع کند و اعمال آن را انجام دهد و پس از آن برای حج تمتع احرام ببنددو باید زعایت کند که پس از انجام سعی ، تلبیه نگوید. ( مناسک محشی ، ص123،م221، پاورقی 1،استفتائات حج و عمره ،ص132،س276،و277)

 آیت...شبیری زنجانی:  باید نیت حج افراد کند و در صورتی که خلاف آن کشف شد و امکان اتیان اعمال عمره ی تمتع و ادراک عرفات قبل از غروب باشد واجب است به عمره ی تمتع عدول کند و بعد از عمره ی تمتع ،حج تمتع را انجام داده و مجزی از حجةالاسلام است.(مناسک حج،ص50،م104)

آیت...صافی گلپایگانی: باید نیت حج افراد کند و در صورتی که خلاف آن کشف شد ، لازم است از حج افراد به عمره ی تمتع عدول کند.( استفتائات حج ،ص101،م277)

آیت..فاضل لنکرانی: اگر به نیت حج افراد محرم شده باشد و بعد کشف خلاف شود احرام او برای حجةالاسلام باطل است و باید دوباره برای عمره ی تمتع محرم شود .و اگر به نیت ما فی لذمه محرم شده باشد احرام وی صحیح است و بعنوان عمره ی تمتع اعمال خودرا انجام می دهد.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات )

آیت... گلپایگانی (ره): چون علمی که برای زن در این موارد از طریق عادت حاصل می شود علم عادی است و امکان تخلف از آن وجود دارد ، در وقت احرام قصد ما فی الذمه کند ، و اگر از عادت ماهانه پاک شد عمره ی تمتع به جا آورده و اگر تاضیق پاک نشد حج افراد به جای آورد.( آداب و احکام حج ،ص151،س356)

 آیت...مکارم شیرازی: باید نیت حجّ افراد کند و برای حج افراد محرم شود، ولی اگر بعد از آن  فهمید اشتباه کرده در صورتی که برای حجةالاسلام محرم شده، احرام او باطل است و باید برای عمره ی تمتع مجدداً محرم شود، ولی بهتر است زن در چنین مواردی در موقع احرام نیت کند ، احرامی که بر او واجب است انجام دهد ، تا مشکلی برای او پیش نیاید.( مناسک جامع حج ،ص270،م945).

آیت.. نوری همدانی: باید نیت حجّ افراد کند و برای حج افراد محرم شود، ولی اگر بعد از آن کشف خلاف شد ، در صورتی که برای حجةالاسلام محرم شده، احرام او باطل است و باید برای عمره ی تمتع مجدداً محرم شود.( مناسک محشی ،ص123،م221)

آیت...وحید خراسانی: اگر قصد تقیید نکرده و خطا در تطبیق باشد احرام او درست است و اگر به نحو تقیید باشد به میقات برگرددو تجدید احرام کند و اگر نتوانست ، به خارج حرم برود.والاّّ در ادنی الحل محرم شود و اگر وقت وسعت ندارد حج تمتع ،بدل به حج افراد می شود.( استفتاء شفاهی از دفتر معظم له)

     http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/