*سوال الف) : نماز مسافر در مسجدین و شهر مکه و مدینه چه حکمی دارد؟

*سوال ب) : حکم مساله فوق زمانی که مسافر در مدینه،‌سه روز روزه ی مستحبی میگیرد چیست؟

امام خمینی (ره) : ج.الف: مسافر بنابر احتیاط واجب در شهر مکه و مدینه باید نمازش را شکسته بخواند ولی در مسجد الحرام و مسجد النبی(ص) (اصلی) بین شکسته و تمام مخیر است و در قسمتهای اضافه شده به مسجد ، احتیاط مستحب آن است که قصر بخواند.

ج.ب: در غیر مسجد النبی بنابر احتیاط واجب باید نماز را شکسته بخواند.(تحریر الوسیله، ج1،‌ص264،م8)

آیت الله اراکی : ج.الف: مسافر در مسجد الحرام و مسجد النبی بین شکسته و تمام مخیر است و در قسمتهای اضافه شده به مسجد ، احتیاط واجب آن است که شکسته بخواند،ولی در شهر مکه و مدینه مخیر نیست.

ج.ب: در غیر مسجد النبی بنابر احتیاط واجب باید نماز را شکسته بخواند.(توضیح المسائل، ص247، م1349)

آیت ا... بهجت : ج.الف: مسافر در مسجد الحرام و مسجد النبی(ص) بین شکسته و تمام خواندن نماز مخیر است و احتیاط در این است که نماز را شکسته بخواند. ولی اکر بخواهد در جایی که جزء این مساجد نبوده و بعد آن اضافه شده نماز بخواند،‌ احتیاط واجب آن است که شکسته بخواند. اما در شهر مکه و مدینه مخیر نیست.(توضیح المسائل، ص216و217،‌م1102و1103)

ج.ب: شکسته است اگر قصد اقامه ی عشره ندارد .(فقط در مسجد النبی اصلی میتواند نماز را تمام یا شکسته بخواند.) (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 آیت ا... تبریزی : ج.الف: مسافر میتواند در مسجد الحرام و مسجد پیغمبر (ص) بلکه در همه ی مکه و مدینه قدیم نمازش را تمام یا شکسته بخواند.

ج.ب: در مدینه ی قدیم می تواند نماز را تمام یا شکسته بخواند.(توضیح المسائل ،ص225،م1365/ مناسک محشی، ص509و510،م1316، پاورقی5)

آیت ا... خامنه ای : ج.الف: مسافر در تمام شهر مکه و مدینه مخیر است نماز را تمام یا شکسته بخواند لکن احوط در این مساله اکتفا به محدوده ی مکه و مدینه ی قدیم ، بلکه اکتفا به مسجدین شریفین است.

ج.ب: می تواند نماز را تمام یا شکسته بخواند.(مناسک حج مطابق فتاوای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری،ص333،م100)

آیت ا... خویی : ج.الف: مسافر میتواند در مسجد الحرام و مسجد پیغمبر(ص) بلکه در تمام شهر مکه و مدینه قدیم نمازش را تمام یا شکسته بخواند.

ج.ب: در مدینه قدیم میتواند نماز را تمام یا شکسته بخواند.(توضیح المسائل،ص236، م1365/ صراط النجاة ، ج1، ص266،س940)

آیت ا.. سیستانی : ج.الف: مسافر میتواند در تمام شهر مکه ی معظمه و مدینه منوره نمازش را تمام بخواند.

ج.ب: در مدینه میتواند نماز را تمام یا شکسته بخواند.(توضیح المسائل،‌ص274، م1342)

آیت ا.. شبیری زنجانی : ج.الف:در شهرهای مکه و مدینه و... تاکید بسیار شده که قصد اقامه ی ده روز کرده و نماز را تمام بخوانند، ولی تا قصد اقامه نکرده، ظاهرا مانند سایر شهر ها باید نماز را (حتی در مسجد الحرام و مسجد النبی(ص)) شکسته بخواند.

ج.ب: باید نماز را شکسته بخواند.(توضیح المسائل، ج1، ص320، م1365)

آیت ا... صافی گلپایگانی : ج.الف:مسافر میتواند در مسجد الحرام و مسجد النبی(ص) بلکه در تمام شهر مکه معظمه و مدینه طیبه نمازش را تمام بخواند.

ج.ب: می تواند نماز را تمام یا شکسته بخواند.(توضیح المسائل، ص273،م1365)

آیت ا... فاضل لنکرانی : ج.الف:مسافر در شهر مکه و مدینه و مسجد کوفه مخیر است و نماز را تمام بخواند یا شکسته و در این سه مکان فرقی بین بناء اصلی و اولیه و آنچه بعد اضافه شده نمی باشد.

ج.ب: میتواند نماز را شکسته یا تمام بخواند.(توضیح المسائل، ص227،م1370)

آیت ا... گلپایگانی : ج.الف: مسافر میتواند در مسجد الحرام و مسجد النبی(ص) بلکه در شهر مکه و مدینه نمازش را تمام بخواند.

ج.ب: میتواند نماز را تمام یا شکسته بخواند.(توضیح المسائل ، ص237، م1365)

آیت ا... مکارم شیرازی : ج.الف:مسافر میتواند در تمامی دو شهر مکه و مدینه نماز را تمام بخواند و اختصاص به مسجد الحرام و مسجد النبی(ص) ندارد.

ج.ب: میتواند نماز را تمام یا شکسته بخواند.(مناسک محشی ، ص509،س1316/ العروة الوثقی مع تعلیقات، ج1، ص817، م11، پاورقی9)

آیت ا... نوری همدانی : ج.الف:مسافر میتواند در مسجد الحرام و مسجد پیغمبر(ص) بلکه در تمام شهر مکه و مدینه نمازش را تمام بخواند.

ج.ب: میتواند نماز را تمام یا شکسته بخواند.(توضیح المسائل، ص271، م1365)

آیت ا... وحید خراسانی : ج.الف: مسافر در شهر مکه ی قدیم- که از عقبه مدنیین تا ذی طوری) و مدینه ی زمان حضرت رسول (ص) مخیر است نمازش را شکسته یا تمام بخواند. در مسجد الحرام و مسجد النبی(ص) تمام افضل است و خارج از مسجد الحرام و مسجد النبی(ص) (اصلی) بنابر احتیاط مستحب نماز شکسته است.

ج.ب: فقط در مدینه ی زمان حضرت رسول می تواند نماز را تمام یا شکسته بخواند.(توضیح المسائل ، ص449، م1364/ و استفتاء شفاهی از دفتر معظم له/ منهاج الصالحین ، ج2،‌ ص282و283،م952)

     http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/