*سؤال : آیا زن حائض می تواند قبل از میقات ( مسجد شجره ) با نذر محرم شود ؟ در صورت صحت نذر آیا اجازه همسر لازم است ؟

امام خمینی(ره):  احرام قبل از میقات با نذر صحیح است ، لذا زنان حائض می توانند قبل از میقات در مدینه با نذر برای عمره محرم شوند، و نذر زن بدون اذن شوهر باطل است و اجازه  ی بعدی آن را تصحیح نمی کند ولو عمل به نذر منافات با حق شوهر نداشته باشد.( مناسک محشی ،ص129،با استفاده از س232،استفتائات ،ج2،ص461،س9،تحریر الوسیله ج2،ص117،م3)

آیت... اراکی: چون احرام قبل از میقات با نذر صحیح است ،  زن های حائض که عذر شرعی از دخول مسجد دارند می توانند در مدینه با نذر برای عمره محرم شوند و در این صورت لازم نیست به مسجد شجره بروند ولی نذر زن بی اجازه ی شوهرش با طل است . .( مناسک محشی ،ص129،با استفاده از س232، توضیح المسائل ،ص496،م2658،استفتائات ،ص90،س11)

آیت.. بهجت (ره): گذشتن از میقات بدون احرام جایز نیست ، ولی مقدّم نمودن آن بر میقات به وسیله  ی .نذر جایز است و بنابر احتیاط واجب نذر زن ، بدون اجازه شوهر وضعاًمنعقد می شود .( توضیح المسائل ،ص427فم2136،مناسک حجو عمره ص85،م268)

 آیت...تبریزی:   چون احرام قبل از میقات با نذر صحیح است  زن های حائض که عذر شرعی از دخول مسجد  دارند  می توانند در مدینه با نذر برای عمره محرم شوند ، ولی اگر بخواهند با نذر قبل از میقات محرم شوند چنانچه احرام قبل از میقات منافی با حق شوهر نباشد مانعی ندارد و الاّ باید به اذن شوهر باشد .و همچنین احرام بستن از خصوص مسجد لازم نیست . بله احرام از محاذی مسجد از سمت راست یا چپ آن نیز کافی است . .( مناسک محشی ،ص129،با استفاده از س232،استفتائات جدید حج،ج1،ص178،س442)

 آیت...خامنه ای :  احرام قبل از میقات با نذر صحیح است لذا ؛ زن های حائض که عذر شرعی از دخول مسجد دارند در مدینه با نذر برای عمره محرم شوند ؛ و نذر زن برای احرام قبل از میقات در غیاب شوهرش موقوف بر اذن او نیست ولی اگر شوهر حضور دارد ، باید بنابر احتیاط واجب نذر زن با اجازه او باشد.( مناسک محشی ،ص129،با استفاده از س232،پاورقی 3 مناسک حج،ص50،م80و81،مناسک حج مطابق با فتاوای حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری ص80،س228، پاورقی 2)

آیت... خویی:  احرام در خارج مسجد شجره صحیح است و نذر لزوم ندارد ، ولی می توانند در مدینه با نذر برای عمره محرم شوند و در این صورت لازم نیست به مسجد شجره بروند ، و اگر نذر زن منافی با حق شوهر نباشد اجازه لازم نیست.( مناسک محشی ،ص129،با استفاده از س232،پاورقی 1و3)

آیت... سیستانی:  برای حائض احرام بستن از بیرون( مسجدشجره )کافی است ، ولی میتواند در مدینه با نذر برای عمره محرم شود و در این صورت لازم نیست به مسجد شجره برود و اگر نذر زن منافات با حق استمناع شوهر نداشته باشد ـ مانند این که زن در سفر است و شوهر در وطن ـ اذن لازم نیست.( مناسک محشی ،ص129،با استفاده از س232،پاورقی2و3، استفتائات حج و عمره ،ص16،س242،وص123،س256)

 آیت...شبیری زنجانی: خیر، جایز نیست کسی که از میقات یا از نزدیک آن عبور میکند قبل از میقات ولو با نذر محرم شود . و محرم شدن در مسجد شجره واجب نیست بلکه خارج از مسجد در ذو الحلیفه می تواند تلبیه بگوید.(مناسک حج،ص55،م110،وص57،م117)

آیت...صافی گلپایگانی:  چون احرام  در خارج مسجد شجره جایز است ، از همان جا محرم می شود ؛ لکن اگر خواست قبل از میقات با نذر محرم شود اشکال ندارد ، ولی باید با اجازه ی شوهر نذر کند و در صورتی که بدون اجازه  ی شوهر نذر کند نذر او باطل است .(  استفتائات حج،ص83،س213/مناسک محشی ،ص129،با استفاده از س232،پاورقی 2،توضیح المسائل ص539،م2653)

آیت..فاضل لنکرانی: نذر زن بدون اذن شوهر صحیح نیست و اگر با همین نذر قبل از میقات محرم شود احرام او باطل است ، بلی اگر زن با اجازه شوهر به حج مشرف شده و شوهر همراه او نیست اگر از اجازه به اصل سفر ، فهمیده شود که ملحقات و لوازم آن هم مورد اجازه است ، چنانچه بر زن لازم باشد نذر کند ، نذر او در این فرض صحیح است .(مناسک حج ،ص96،م256)

آیت..گلپایگانی(ره): چون احرام درخارج مسجد شجره جایز است ، از همان جا محرم می شود ؛ لکن اگر خواست قبل  از میقات با نذر محرم شود  اشکال ندارد، ولی باید با اجازه ی شوهر نذر کند و در صورتی که بدون اجازه  ی شوهر نذر کند نذر او باطل است. (مناسک محشی،ص129،س232،توضیح المسائل ،ص452،م2653)

 آیت...مکارم شیرازی: چون احرام در خارج مسجد شجره جایز است ، از همان جا محرم می شود ؛ لکن اگر خواست قبل  از میقات با نذر محرم شود ، نذر زن در صورتی که مزاحم با حق شوهر نباشد اشکالی ندارد.(مناسک حج،ص42،م55س1/مناسک محشی،ص129،س232)

آیت.. نوری همدانی: نذر زن بدون اذن شوهر صحیح نیست و اگر با همین نذر قبل از میقات محرم شود احرام او باطل است ، بلی اگر زن با اجازه شوهر به عمره مشرف شده و شوهر همراه او نیست اگر از اجازه به اصل سفر ، فهمیده شود که ملحقات و لوازم آن هم مورد اجازه است ، چنانچه بر زن لازم باشد نذر کند ، نذر او در این فرض صحیح است.( احکام عمره مفرده به انضمام استفتائات جدید، ص21،م56)

آیت ...وحید خراسانی: بله ، میتواند و در صوررتی که وفای به نذرش منافی با حق شوهر نباشد اشکال ندارد .و در صورت منافی اگر بدون اذن شوهر نذر کند ،نذر زن باطل است .( مناسک حج،ص91با استفاده از م161/منهاج الصالحین ،ج3،ص361و362،م1551/توضیح المسائل،ص714،م2708)

  http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/