دربانک سپرده گذاری کردم یه ساله ?؛ سود پول را تا یه سال پرداخت نمی کنند  حالا بعد از اینکه سود را پرداخت کردند ما باید خمس کل سود را پرداخت کنیم ؟

سود پول را برای یک سال سپرده گذاری یک جا در پایان سال میدهند .یعنی به ازای روزهایی که در بانک هست این سود داده میشود

آیت الله خامنه ای : سود مذکور جزو درآمد سال امکان وصول است که اگر تا سر سال خمسی صرف در مؤونه شود خمس ندارد و الا اگر باقی بماند و در مؤونه مصرف نشود، سر سال خمسی متعلق خمس است.

آیت الله مکارم شیرازی :‌ در مورد پس انداز، چنانچه سال خمسى بر آن بگذرد باید خمس آن پرداخت گردد، ولى در صورتى که براى پرداخت خمس در زحمت باشید، مجاز هستید خمس آن را به ذمّه بگیرید و هر زمان توانستید بپردازید.

آیت الله سیستانی : اگر سود بر اساس معامله شرعی باشد وسال بران گذشته باشد خمس دارد

آیت الله وحید خرسانی:‌ به نظر معظم له چنانچه سپرده گذاری دراین بانک ها به شرط فایده و سود باشد ربا و حرام است و اگر شرط سود نشود و خود را طلب کار سود ندانید - اگرچه بانک به شما سود بدهد - گذاشتن پول نزد بانک جایز است. و اگر به شما سود دادند بنابراحتیاط واجب یک پنجم آن سود را به نیت ما فی الذمه به سادات فقیر بدهید و بقیه سود ازمنافع آن سال است که اگر در مؤونه آن سال صرف نشود باید خمس آن را بپردازید. و اصل پول هم بعد از گذشتن سال متعلق خمس است . بانک خصوصی با دولتی در احکام ذکر شده فرقی نمی کند.

در فرض سوال با بانک شرطِ سود نشود یعنی شما بانک را ملزم به پرداخت سود نکنید و اگر بانک خود را ملتزم به پرداخت سود کرد شما کاری به این التزام نداشته باشید و خود را هم طلبکار سود از بانک ندانید به این معنا که اگر احیانا اشتباه شد و به شما سودی ندادند اعتراض نکنید و خود را ذی حق نسبت به سود ندانید.

اگرچه علم داشته باشید به شما سود می دهند این علم سود را ربا نمی کند آنچه این سود را ربا می کند یکی از دو امر است:  1) شرط (الزام شما و التزام بانک به پرداخت سود) 2) طلبکاری شما نسبت به این سود با رعایت این شرایط که گفته شد اگر سودی به شما دادند اشکالی ندارد ولی بنابراحتیاط واجب یک پنجم آن را به قصد ما فی الذمه به سید فقیر بدهید و مابقی سود درآمد سال شماست که اگر این مابقی در مؤونه همان سال (مخارج متعارف زندگی) صرف نشود یک پنجم آن را به قصد خمس باید بدهید.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/