.1 خون استحاضه موجبِ بطلان وضو مى‏شود؛ یعنى یکى از مبطلات وضو است.(1)

.2 اگر مستحاضه از خروج خون به خوبى جلوگیرى نکند وخون خارج شود، باید نماز و غسل و وضو را دوباره انجام دهد.(2)
.3 اگر مستحاضه در انجام غسل‏هایش کوتاهى کند تکلیف روزه‏اش چیست؟
بعضى از فقها مانند حضرت آیه‏الله سیستانى فرموده‏اند: روزه‏اش مطلقاً صحیح است، هرچنداحتیاط مستحب آن است که قضاى آن را به‏جا آورد. و بعضى مانند حضرت آیه‏الله اراکى(ره) و حضرت آیه‏الله گلپایگانى(ره) فرموده‏اند: در صورتى روزه‏اش صحیح است که تمامى غسل‏ها را انجام داده باشد، چه غسل‏هاى روزانه و چه غسل‏هاى شبِ قبل وچه غسل‏هاى شبِ بعد، و بعضى مانند حضرت امام(ره) و حضرت آیه‏الله خوئى(ره) و حضرت آیه‏الله فاضل و حضرت آیه‏الله مکارم غسل‏هاى روزانه را شرط مى‏دانند و نسبت به غسل‏هاى شب گذشته احتیاط واجب دارند و غسل‏هاى شب بعد را شرط نمى‏دانند. و بعضى مانند صورت قبل قایلند؛ ولى شرط بودنِ غسل را مطلقاً احتیاط واجب دارند. و بعضى هم مانند حضرت آیه‏الله خوئى(ره) فرموده‏اند: اگر مستحاضه متوسّطه باشد بعید نیست غسل در صحّتِ روزه آن شرط نباشد و بعضى هم مانند حضرت آیه‏الله مکارم مستحاضه متوسطه را ملحق به قلیله مى‏دانستند.(3)
چهارم: مواردى که استحاضه بى اثر است‏
.1 بیشتر فقها فرموده‏اند: مستحاضه جایز است نمازهاى قضایش را بخواند، واگر بخواهد نماز قضا بخواند باید براى هر نماز کارهایى که براى نماز ادا بر او واجب بود به‏جا آورد؛ ولى احتیاط مستحب آن است که نماز قضا را در حال استحاضه انجام ندهد و بعضى مانند حضرت آیه‏الله خوئى(ره) جایز ندانسته‏اند و بعضى دیگر فقط در صورتى که بترسد اگر قضا نکند فوت شود جایز دانسته‏اند.(4)
.2 بر مستحاضه، نماز آیات نیز واجب مى‏شود، و همان کارهایى که براى نماز یومیّه بر او واجب بود، براى نمازِ آیات نیز باید انجام دهد؛ ولى نمى‏تواند نماز یومیّه و آیات را با یک غسل بخواند، اگرچه «آیه» در وقت آن نماز اتّفاق افتاده باشد.(5)
.3 طلاق مستحاضه صحیح است و به غسل کردن نیازى ندارد.(6)
.4 سؤال: آیا هنگام غسلِ استحاضه، باید نوع استحاضه (متوسّطه، کثیره) را نیز در نیّت مشخص کرد؟ یا تنها نیّت استحاضه کافى است؟
جواب: تنها نیّت استحاضه کافى است.(7)
پى‏نوشت‏ها:
1- توضیح‏المسائل مراجع، مسأله 323.
2- العروه‏الوثقى، ج 1، فى الاستحاضه، مسأله 9.
3- همان، مسأله 12؛ توضیح‏المسائل مراجع، مسأله 418.
4- العروه‏الوثقى، ج 1، فى الاستحاضه، مسأله 19.
5- همان، مسأله 20.
6- تحریر الوسیله، ج‏1، فى الاستحاضه، مسأله 8.
7- استفتاآت امام، ج‏1، غسل حیض، سؤال 180.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/