احکامى که بر استحاضه مترتّب است عبارتند از:

اوّل: چیزهایى که بر مستحاضه حرام است.
دوم: چیزهایى که بر مستحاضه واجب است.
سوّم: چیزهایى که استحاضه آنها را باطل مى‏کند.
چهارم: مواردى که استحاضه بى اثر است.
اوّل: چیزهایى که بر مستحاضه حرام است‏
1- بعضى از فقها مانند حضرت آیه‏الله اراکى(ره) و حضرت آیه‏الله گلپایگانى(ره) حضرت آیه‏الله فاضل فرموده‏اند: مستحاضه متوسّطه و کثیره قبل از غسل کردن جایز نیست به مسجد داخل شده و در آن‏جا توقّف کند، و حضرت آیه‏الله مکارم و حضرت آیه‏الله سیستانى در کثیره، غسل را لازم دانسته‏اند و اما در متوسطه وضو را کافى مى‏دانند (در آنچه شرطش داشتن وضو است)ولى حضرت امام (ره) و حضرت آیه‏الله خوئى(ره) فرموده‏اند: احتیاط مستحب آن است که این کار را انجام ندهد.
2- آیا مستحاضه متوسّطه و کثیره قبل از غسل جایز است سوره‏هاى سجده واجب دار (و به فتواى بعضى آیه سجده واجب) را قرائت کند؟ همان اقوال صورت قبل در این‏جا نیز جارى است.
3- بعضى از فقها مانند حضرت آیه‏الله گلپایگانى(ره) فرموده‏اند: بنابر احتیاطِواجب، مستحاضه حتّى با وضو و غسل هم خطوط قرآن را مس نکند و حضرت آیه‏الله مکارم مسّ خطوط قرآن را در غیر اوقات نماز اشکال مى‏کنند و امام بقیه فقها فرموده‏اند: با وضو و غسل مى‏تواند مس کند، ولى احتیاط مستحب آن است که مطلقاً مسح نکنند.
4- مستحاضه قبل از انجام غسل، همبسترى با همسر براى اوجایز نیست و بعد از غسل جایزاست و همان غسلى که براى نماز انجام داده کافى است (اگر همبسترى در وقتِ همان نمازباشد)، و اما قبل از وقتِ نماز غسلِ جداگانه مى‏خواهد.(1)
سؤال: در استحاضه متوسّطه وکثیره اگر زن غسل‏هاى واجبِ خود را تماماًانجام دهد، و نزدیکى کند، این غسل‏ها کفایت مى‏کند یا باید براى آن عمل هم غسل کند؟
جواب: اگر در وقتِ نمازى که براى آن غسل کرده، بعد از نماز نزدیکى شود، لازم نیست، واگر در وقت دیگر باشد؛ بنابراحتیاط باید براى این عمل مستقلاً غسل کند.(2)
پى‏نوشت‏ها:
1- همان، مسأله 18.
2- استفتاآت امام، ج‏1، غسل حیض، سؤال 182.