.1 غسل هاى واجبِ مورد اتّفاق براى بانوان هفت غسل و براى مردها چهار غسل مى‏باشد و آنها عبارتند از : غسل جنابت؛ غسل میت؛ غسل مسّ میت؛ غسلى که به واسطه نذر و قسم و مانند اینها واجب(1) مى‏شود؛ غسل حیض، غسل نفاس؛ غسل استحاضه.(2)

.2 به وسیله همبسترى (جماع) با شرایطش و همچنین علمِ به خروجِ منى از بدن (در بیدارى باشد یا در خواب، با اختیار باشد یا بى اختیار...). جنابت در مرد و زن تحقّق پیدا مى‏کند و اما اثبات جنابت براى مرد و زن در موارد خروج رطوبت هاى مشکوکِ به منى وغیر آن، بستگى به بودنِ علایمِ منى در آن رطوبت دارد(3).

و اما علایم منى، عبارتند از: 1 - خروج منى با شهوت 2 - جهندگى 3 - سست شدن بدن که با بودن این سه علامت به اتفاقِ همه فقها حکم به منى بودن مى‏شود و اگر هر سه علامت نباشد منى نیست و اما اگر بعضى از سه علامت را دارا باشد اقوالى است که در زیر بیان مى‏گردد:

اوّل: در زن و مریض لازم نیست رطوبت با جهندگى بیرون آمده باشد بلکه اگر فقط با شهوت خارج شده باشد در حکم منى است و لازم نیست بدن او سست شود و این نظر حضرت امام(ره) و حضرت آیه‏الله فاضل لنکرانى است.(4)

دوم: در صورت شک ظاهر این است که بودن جهندگى همراه با سستى یا شهوت کافى است و بعید نیست که نسبت به زن همین مسأله جارى باشد ولى در مریض تنها خروج با شهوت کافى است و این نظر حضرت آیه‏الله گلپایگانى(ره) است.(5)

سوم: در زن و مریض خروج منى اگر فقط با شهوت باشد کفایت مى‏کند و این نظر حضرت آیه‏الله اراکى (ره) است.(6)

چهارم: در مریض لازم نیست آن رطوبت با جهندگى خارج شده باشد بلکه اگر با شهوت خارج شده و هنگام خارج شدن همراه با سست شدن بدن باشد در حکم منى است و این نظر حضرت آیه‏الله خوئى (ره) مى‏باشد.(7)

پنجم: در مریض خروج با شهوت کافى است و این نظر حضرت آیه‏الله سیستانى است.(8)

ششم: اگر رطوبتى از انسان خارج شود و نداند منى است یا رطوبت دیگر چنان‏چه همراه با «جستن» و «شهوت» بوده باشد آن رطوبت حکم منى را دارد و اگر این دو نشانه، یا یکى از آنها را نداشته باشد حکم منى ندارد، ولى در زن و مریض لازم نیست که با جستن بیرون آید، بلکه اگر رطوبت هنگامى بیرون آید که به اوج شهوت جنسى رسیده است حکم منى دارد. البته غالباً بعد از بیرون آمدن منى بدن سست مى‏شود، ولى این موضوع جز شرایط قطعى و نشانه‏ها نیست.(9) و این نظر حضرت آیه‏الله مکارم است.

.3 یکى از غسل‏هاى مستحب براى بانوان، غسلِ زنى است که براى غیر شوهرش بوى خوش استعمال کرده است که در روایت آمده‏است: هر زنى که براى غیر شوهرش بوى خوش استعمال کند، هیچ نمازى از او پذیرفته نمى‏شود تا این‏که مانند غسل جنابت غسل نماید. (یعنى برایش حالتى پیدا خواهد شد که مانند جنابت براى برطرف شدنِ آن نیاز به غسل مى‏باشد.(10»

پى‏نوشت‏ها:

1- مانند غسلى که به واسطه اجاره یا شرط در ضمن عقد، یا دستورى که اطاعتش لازم است واجب شده‏است. توضیح المسائل مراجع، بعد از مسأله 344.

2- توضیح المسائل مراجع، غسل هاى واجب.

3- العروه‏الوثقى، ج 1، فصل فى غسل الجنابه ؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله 346.

4- توضیح المسائل مراجع، مسأله 346؛ توضیح المسائل آیه‏الله فاضل، مسأله 348.

5- العروه‏الوثقى، ج 1، فصل فى غسل الجنابه.

6- همان، فصل فى غسل الجنابه.

7- منهاج الصالحین، ج‏1، ص 48، مسأله 137.

8- همان، ص 61، مسأله 169.

9- توضیح المسائل، مسأله 361 و 362.

10- العروه الوثقى، ج‏1، فى الأغسال المندوبه، الأغسال الفعلیّه، القسم الثانى،«السادس».

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/