1. در واجباتِ وضو، بین زن و مرد فرقى نیست؛ اما در مستحباتِ وضو در یک مورد فرق است، و آن عبارت است از: شستن دست‏ها که بر مردها مستحب است آبِ شستن اوّل را در دست‏ها از پشت دست بریزند و آبِ شستن دوم را از داخل دست اما زن‏ها به عکس این عمل کنند؛ یعنى آبِ شستن اوّل را از داخل ریخته و آبِ شستن دوم را از پشت دست بریزند.(1)
2. اگر زن بخواهد در جایى که نامحرم او را مى‏بیند وضو بگیرد، اگر مکانش منحصر نباشد همه فقها فرموده‏اند: معصیت کرده‏است ولى وضویش صحیح است؛ و اما اگر مکانش منحصر باشد، حضرت آیه‏الله خوئى(ره) و حضرت آیه‏الله سیستانى فرموده‏اند: وظیفه‏اش تیمم است و بقیه فقها وضو را صحیح مى‏دانند (با این‏که معصیت کرده‏است).(2)
3. چیزهایى که وضو را باطل مى‏کند براى مردها شش چیز و براى زن‏ها هفت چیز است و آنها عبارتند از: بول؛ غائط؛ بادِ معده و روده که از مخرجِ غائط خارج شود؛ خوابى که بواسطه آن چشم نبیند و گوش نشنود؛ ولى اگر چشم نبیند و گوش بشنود، وضو باطل نمى‏شود؛ چیزهایى که عقل را از بین مى‏برد، مانند دیوانگى، مستى و بیهوشى؛ کارى که براى آن باید غسل کرد، مانند جنابت و استحاضه زنان.(3)
نکته: حضرت آیه‏الله خوئى (ره) و حضرت آیه‏الله سیستانى مسّ میّت را باطل کننده وضو نمى‏دانند و بقیه فقها باطل کننده مى‏دانند.(4)
پى‏نوشت‏ها:
1-العروه‏الوثقى، ج‏1، فى مستحبات الوضؤ «العاشر».
2- العروه‏الوثقى، ج‏1، فى شرایط الوضؤ، مسأله 30.
3- توضیح المسائل مراجع، مسأله 323.
4- العروه‏الوثقى، ج‏1، فى غسل مس المیت، مسأله 14 ؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله 323.