آوازه خوانی زنان در مجالس مولودی ،جشن و شادی و عقد و عروسی ، در صورتی که نا محرم صدای زن را نشنود و آلات لهو هم استعمال نشود ، در موارد ذیل چه حکمی دارد؟

الف) به صورت تک خوانی و جمع خوانی

ب) خواندن متن برخی ترانه ها بدون موسیقی

 امام خمینی(ره):  الف و ب ) آوازه خوانی اگر به نحو غنایی باشد اشکال دارد مگر غنای در عروسی ها که استثنا ء شده است و این  بعید نیست و احتیاط  واجب آن است که به هنگام شب زفاف ومجلسی که قبل از آن تدارک شده اکتفا شود ، نه هر مجلسی بلکه احتیاط این است که مطلقاً و به طور کلی اجتناب شود ( تحریر الوسیلة ،دارالعلم ،ج1، ص497، م13)

آیت ...اراکی (ره):ُسؤال: غنا در مجالس عروسی از حرمت استثناء شده و جایز است یا خیر؟

ج ـ احوط ترک است .( استفتائات ،ص256، س13)

آیت ..بهجت : الف و ب)اگر به حد غنا باشد حرام است مگر غنا مغنّیات ( زنان خواننده ) در عروسی ها اشکال ندارد به شرط آن که به کلام باطل تعلق نگیرد .( استفتائات ج4، ص530، س6351،و وسیلة النجاة ج1، ص416، م16 (1449))

آیت ...تبریزی :الف) آوازه خوانی مناسب با مجالس خوشگذرانی که در مضمون باطل باشد حرام است و بنابر احتیاط واجب باید از مطلق خواندنی که با ترجیع صوت (چهچهه) و کیفیت لهوی است ـ هر چند باطل نباشد ـ اجتناب نمود . البته غناء در خصوص عروسی در صورتی که مشتمل بر موسیقی لهوی نباشد استثنا شده است .

ب) سؤال : خواندن بعضی اشعار بدون موسیقی (متن بعضی ترانه ها ) در مجالس عقد و عروسی چه حکمی دارد ؟

اگر مشتمل بر کذب و افتراء و امثال آن نباشد مانعی ندارد. والله العالم ( استفتائات جدید ،ج2،ص208، س944،(قسمت ب ) وص212، س916، و ص216س984، استفتائات موجود در واحد پاسخ به      سؤالات )

 آیت ..خامنه ای : الف و ب) اگر به نحو غنائی باشد حرام است مگر خوانندگی در مجلس زفاف عروسی اشکال ندارد ،ولی نوازندگی مطرب لهوی در هر صورت حرام است .( اجوبة استفتائات ،ص270،271،با استفاده از  س1143و1149، استفئات موجود در واحد پاسخ به سؤالات )

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/