اگر هر دو دست انسان (تا مچ)، در گچ باشد چگونه باید وضو بگیرد؟ و اگر نتواند مسح را انجام دهد، چه باید بکند؟

آیت الله خامنه ای : اگر دستها تا مچ در گچ باشد باید وضوی جبیره بگیرد؛ یعنی قسمتهایی را که باز است به طور معمولی بشوید و قسمتی که گچ گرفته است با تری دست روی آن بکشد و اگر خودش نمی تواند این کار را بکند از دیگران کمک بگیرد. اگر نمی تواند مسح را انجام دهد نیز دیگری با تری وضوی او برایش مسح بکشد.

اگر تمام دستها در گچ است باید تیمم کند و در صورتی که نمی تواند خودش این کار را انجام دهد از دیگران کمک بگیرد.

آیت الله سیستانی :‌می تواند از دیگران کمک بگیرد تا با دست نم دار روی گچ مسح بکشد

آیت الله وحید خراسانی :‌اگر جبیره تمام صورت یا تمام یکى از دستها یا تمام هر دو دست را گرفته باشد ، احتیاط واجب آن است که جمع کند بین وضوى جبیره اى و تیمّم.

اگر جبیره تمام اعضاى وضو را گرفته باشد ، بنابر احتیاط واجب جمع کند بین وضوى جبیره و تیمّم.

کسى که نمى تواند وضو بگیرد باید نایب بگیرد که او را وضو دهد ، و چنانچه مزد هم بخواهد ، در صورتى که بتواند و دادن مزد حرجى نباشد باید به او بدهد ، ولى باید خود او نیّت وضو کند و بنابر احتیاط واجب نایب هم نیّت نماید و با دست خود مسح کند ، و اگر نمى تواند باید نایبش دست او را بگیرد و به جاى او مسح بکشد ، و اگر این هم ممکن نیست باید از دست او رطوبت بگیرد و با آن رطوبت سر و پاى او را مسح کند.

 آیت الله مکارم شیرازی :‌در فرض سوال باید به همان صورت تیمم کند.

آیت الله بهجت :‌اگر هر دو دست است، باید با کمک دیگران وضوى جبیره بگیرد و مسح او را هم فرد دیگرى انجام دهد، به این صورت که از دست او آب بگیرد و به جاى مسح او بکشد و احتیاطا او با کمک دیگران تیمم هم بنماید. (مسأله ى 290 رساله)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/