حکم تزریق آمپول و سرم برای روزه دار چیست؟

در این مساله نظرات مراجع تقلید متفاوت است. هر جایی هم که مرجع تقلیدی احتیاط واجب کرده بود می توانید به مرجع مساوی یا اعلم بعد از او که در آن مساله فتوای دیگری دارد رجوع کنید که توضیحش در ادامه می آید.

به عنوان مقدمه عرض شود که:

در مورد این مساله دو مبنای فقهی وجود دارد:

1. فقط خوراکی ها و آشامیدنی هایی که از راه اصلی (حلق یا بینی) وارد معده و شکم شوند، روزه را باطل می کند. پس داروهایی که به وسیله آمپول به بدن تزریق می شوند، چون از منفذ اصلی واردبدن نمی شوند، مبطل روزه نیستند.(1)

خواه از نوع آمپول تقویتی باشد و خواه غیر تقویتی، و نیز سرم غذایی اشکال ندارد؛ زیرا بر هیچ یک از این ها «خوردن» و «آشامیدن» صدق نمی کند.(1)

2. بعضی از فقها میان آمپول ها تفاوت قائل شده اند. چنانچه آمپول از نوع تقویتی باشد و به جای غذا استفاده شود، احتیاط واجب اجتناب از آنها است؛ اما تزریق آمپول به منظور ایجاد بی حسی یا مداوا، اشکال ندارد.(3)

عده ای نیز معتقدند که تزریق آمپول (از هر نوع که باشد) روزه را باطل می کند.(4)

نتیجه آن که، به نظر اکثر فقها تزریق آمپول هایی که برای درمان است مانعی ندارد و روزه را باطل نمی کند؛ اما در مورد آمپول های تقویتی و سرم هایی که به جای غذا استفاده می شوند اختلاف نظر هست.

آیات عظام مرحوم امام خمینی، مرحوم آیت الله بهجت و آیت الله خامنه اى: اگر آمپول جنبه غذایى و تقویتى دارد، بنابر احتیاط واجب، باید از تزریق آن خود دارى کرد؛ ولى اگر جنبه دوایى دارد و یا عضو را بى حس مى کند، تزریق آن اشکال ندارد.(1)

مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی: اگر آمپول جنبه غذایى و تقویتى داشته باشد، باید از تزریق آن خوددارى کرد؛ ولى اگر جنبه دوایى دارد و یا عضو را بى حس مى کند، تزریق آن اشکال ندارد.(2)

مرحوم آیات الله تبریزی، و آیات عظام: سیستانى، صافى، نورى همدانی و وحید خراسانی: تزریق آمپول روزه را باطل نمى کند؛ خواه جنبه غذایى و تقویتى داشته باشد، یا جنبه دوایى و مانند آن.(3)

آیت الله مکارم شیرازی:

نظر قبلی ایشان که شاید در سایت ها و وبلاگ های زیادی مشاهده کنید این بود که: اگر آمپول جنبه غذایى و تقویتى یا دوایى دارد، بنابر احتیاط واجب باید از تزریق آن خوددارى کرد؛ ولى اگر عضو را بى حس مى کند، تزریق آن اشکال ندارد.(4)

اما نظر اخیر ایشان این هست که: تمام انواع آمپول های دارویی و تقویتی که به صورت عضلانی تزریق می شوند برای روزه دار اشکالی ندارد، ولی تزریق آمپول و سرم وریدی جایز نیست.(5)

نتیجه اینکه:

مقلدین مراجع تقلیدی که به احتیاط واجب تزریق آمپول و سرم خوراکی و تقویتی را برای روزه دار جایز نمی دانند، می توانند به نظر مراجع تقلیدی که جایز می دانند رجوع کرده و استفاده کنند.


-----------------------------------------------

1- توضیح المسائل مراجع، م 1576 ؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتاءات، س 767.
2- توضیح المسائل مراجع، م 1576.
3- همان ، م 1576 ؛ وحید، توضیح المسائل، م 1584.
4- همان ، م 1576 ؛
5- توضیح المسائل، م 1339.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/