چنانچه هلال ماه در منطقه­ای دیده شود، چگونه می­توان نتیجه گرفت ماه در منطقه­ی دیگر هم حلول کرده است؟

آیا باید افق دو منطقه یکی باشد یا اگر افق­ها به هم نزدیک باشند، کفایت می­کند؟

 در هر دو صورت ملاک یکی بودن افق­ها یا نزدیکی آن­ها چه می­باشد؟

 حضرت امام خمینی1؛ اگر در شهری اول ماه ثابت شود برای مردم شهر دیگر فایده ندارد، مگر آن دو شهر با هم نزدیک باشند یا انسان بداند که افق آن­ها یکی است.

آیةالله بهجت؛ اگر در شهری ماه دیده شد در صورتی برای ساکنین شهر دیگر مفید است که یقین یا  اطمینان بکنند اگر در آسمان مانعی نبود در آن­جا هم ماه دیده می­شد.

آیةالله تبریزیزی؛ چنان­چه رؤیت هلال ماه به طریق شرعی در محلی ثابت شد اول ماه برای آن محل و برای همه بلادی که با آن محل در شب مشترک هستند، ـ ولو در بعض شب ـ ثابت می­شود؛ چه در افق اتحاد داشته باشند یا نداشته باشند.

آیةالله خامنه­ای؛ رؤیت هلال در شهرهایی که در افق متحد و یا نزدیک به هم هستند و یا در شهرهایی که در شرق واقع شده­­اند، کافی است.

آیةالله سیستانی؛ موقعیت منطقه دیگر باید به گونه­ای باشد که اگر هلال ماه در منطقه اول رؤیت شد در منطقه دوم هم اگر مانعی نباشد رؤیت بشود.

آیةالله صافی گلپایگانی؛ کفایت رؤیت هلال در هر محلی برای سایر نقاط بعید نیست.

آیةالله فاضل لنکرانی؛ 1. اگر چه این جانب قبلاً معتقد بودم که در دو محلّی که رؤیت هلال در یکی از آن­ها واقع شده این رؤیت برای محلّ دیگری که با محلّ رؤیت اتفاق افق دارد و یا نزدیک محل رؤیت است تنها اعتبار دارد، لکن پس از مراجعه مجدّد به مسأله و دقت نظر در ابعاد آن معتقد شدم به این که رؤیت هلال در هر محلی واقع شود برای محل­های دیگر اعتبار دارد در صورتی که آن محل با محل­های دیگر در شب و اگر چه در مقدار کمی باشد اشتراک داشته باشند.

2. در رؤیت هلال فرقی بین چشم غیر مسلح و چشم مسلح نمی­کند و از این جهت رؤیت با تلسکوپ هم کافی است همان­طور که با عینک و دوربین شکاری و مانند آن­ها کافی است.

3. محاسبات علمی و نجومی کافی نیست، مگر برای کسی که از این راه یقین یا اطمینان کامل پیدا کند.

آیةالله مکارم شیرازی؛ رؤیت هلال در یک منطقه برای مناطق قریب الافق آن منطقه نیز کافی­ است. همچنین اگر در بلاد شرقی دیده شود، برای بلاد غربی کافی­ است.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/