ما میخواهیم یک مسابقه ای برگزار کنیم به طوری که از شرکت کننده گان این مسابقه مبلغی از هر نفر دریافت کنیم و با پول بدست امده مثلا دو میلیون تومان یک میلیون جایزه بدهیم به افزاد برتر و یک میلیون هم برداریم و مقداریس را به موسسه محک و موسسه حمایت از کودکان اهدا و مقداری برای خود مشکلی داره حلال یا حروم؟ البته برد و باختی در کار نیست پول را میگیرم و به صورت قرعه کشی به نفرات برتر جایزه و هدیه می دیم در ضمن بر فرض اینکه اشکال نداشته باشه می توانیم حق الزحمه ای را برای خودمون بر داریم ؟

آیت الله خامنه ای : جایز نیست.

آیت الله وحید خراسانی : چنانچه خرید بلیط یا واریز پول به هدف احتمال برنده شدن در این قرعه کشی و بردن جایزه باشد این معامله حرام است و باطل است و اگر این گناه را مرتکب شد و قرعه به نامش درآمد چنانچه موسسه مذکور دولتی یا به شرکت دولت و مردم باشد تصرف در آن جایزه حرام است و اگر موسسه کاملا خصوصی است تصرف جایز است چون صاحبان پول راضی هستند به تصرف چه معامله باطل باشد چه صحیح.

و اگر خرید بلیط یا واریز پول به قصد مجانی و شرکت کردن در یک کار خیر باشد نه به قصد جایزه بردن ، اشکالی ندارد و تصرف در جایزه حلال است.

و اگر دفع مال (خرید بلیط یا واریز پول) به عنوان قرض دادن به آن موسسه است به نحوه ای که مالیت آن پولی که داده محفوظ بماند و خود را ذی حق می داند در پس گرفتن پولش بعد از قرعه کشی ولی پول را داده به شرط این که اگر در قرعه کشی برنده شد آن موسسه به او جایزه بدهد ، در این فرض این معامله ربوی و حرام است و در این فرض گرفتن جایزه حرام است و نمی تواند در آن تصرف نماید

آیت الله سیستانی : شرکت در چنین مسابقه ی به شرط قرعه کشی جایز نیست

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/