من 48ساله هستم اگرقبل وبعدازدوره عادت ماهانه لکه بینی داشته باشم حکم نمازوروزه چیست؟

آیت الله خامنه ای : اگر لکه‌های کوچک قبل از دوران عادت ماهانه خون نباشد و یا در سه روز اول مستمر نباشد حکم حیض را ندارد و اگر خون باشد و به‌گونه‌ای است که بگویند حیض را جلو انداخته محکوم به حیض است و اما نسبت به بعد از دوران عادت ماهانه اگر خون نباشد حکم حیض را ندارد و اگر خون باشد اگر چه به‌صورت لکه‏‌هاى زرد رنگ و از ده روز تجاوز نکند همه آن لکه ‏ها محکوم به حیض است.آیت الله وحید خراسانی : باید سه روز اوّل حیض پشت سر هم باشد ، پس اگر مثلا دو روز خون ببیند و یک روز پاک شود و دوباره یک روز خون ببیند حیض نیست ، هر چند احتیاط مستحبّ این است که در مانند صورت دوم ، جمع کند بین تروک حائض و افعال مستحاضه.

ابتداى حیض لازم است خون بیرون بیاید ، ولى لازم نیست در تمام سه روز خون بیرون بیاید ، بلکه اگر در باطن فرج خون باشد کافیست ، ولى بودن در رحم کافى نیست ، و چنانچه در بین سه روز مختصرى پاک شود به نحوى که در بین زنها متعارف است ، باز هم حیض است.

اگر زن پیش از ده روز پاک شود و احتمال دهد که در باطن خون هست ، باید احتیاط کند یا قدرى پنبه داخل فرج نماید و کمى صبر کند و بیرون آورد ـ و احتیاط مستحبّ این است که در حالى که ایستاده و شکم خود را به دیوار چسبانیده و پا را روى دیوار بلند کرده است این کار را انجام دهد ـ پس اگر پاک بود غسل کند و عبادتهاى خود را به جا آورد ، و اگر پاک نبود ـ اگر چه به آب زرد رنگى هم آلوده باشد ـ چنانچه در حیض عادت ندارد یا عادت او ده روز است ، باید صبر کند که اگر پیش از ده روز پاک شد غسل کند ، و اگر سر ده روز پاک شد یا خون او از ده روز گذشت ، سر ده روز غسل نماید.

و اگر عادتش کمتر از ده روز است ، در صورتى که بداند پیش از تمام شدن ده روز یا سر ده روز پاک مى شود نباید غسل کند ، و اگر احتمال دهد که خون او از ده روز مى گذرد ، واجب است یک روز عبادت را ترک کند ، و بعد مى تواند اعمال مستحاضه را به جا آورد ، و احتیاط مستحبّ این است که تا روز دهم بین تروک حائض و اعمال مستحاضه جمع کند ، و این حکم مختص زنى است که قبل از عادت مستمرّة الدم نبوده ، و گرنه باید ایّام عادتش را حیض و بقیّه را استحاضه قرار دهد.

آیت الله مکارم شیرازی : چنانچه از ده روز بگذرد به مقدارى که در ماههاى قبل خون مى دیده عادت ماهانه قرار مى دهد، و بقیّه حکم استحاضه دارد. و اگر از ده روز تجاوز نکد هم? آن حیض محسوب مى شود.

آیت الله سیستانی : آب هایی که قبل از عادت ماهانه خارج می شود تا وقتی که صدق خون نکند حکمی ندارد و اگر به هنگام وارسی خود در اواخر عادت ماهیانه بر روی پنبه زردی ببیند ،به معنای استمرار عادت ماهیانه محسوب میشود ـ مادامی که از ده روز تجاوز نشده باشد ـ و اگر ترشحات دیگری غیر از خون ببیند ربطی به عادت ماهیانه ندارد و محکوم به طهارت است هرچند رنگش رو به زردی باشد.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/