سوال : در چه مکان هایی اعتکاف صحیح است؟

امام خمینی (ره) : باید در مسجد النبی، مسجد الحرام، مسجد کوفه، مسجد بصره باشد، و در غیر این مساجد محل اشکال است و بنابر احتیاط واجب در مساجد جامع به قصد رجاء مطلوبیت بیاورد و در غیر مساجد جامع جایز نیست.(تحریر الوسیله، ج1، ص305، الخامس)

آیت ا... اراکی : باید در مسجد جامع باشد و در غیر مسجد جامع صحیح نیست، بلکه احتیاط مستحب در صورت امکان این است که در مسجد النبی، مسجد الحرام، مسجد کوفه و مسجد بصره باشد.(عروة الوثقی، ج2، ص77، السادس)

آیت ا... بهجت : باید در مسجد جامع باشد و در غیر مسجد جامع صحیح نیست، بلکه احتیاط مستحب در صورت امکان این است که در مسجد النبی، مسجد الحرام، مسجد کوفه و مسجد بصره باشد.(وسیلة النجاة، ج1، ص331، الخامس)

آیت ا... تبریزی : باید در مسجد الحرام، مسجد مدینه ، مسجد کوفه، مسجد بصره و مسجد جامع شهر باشد، البته احتیاط مستحب است در صورت امکان در یکی از مساجد اربعه باشد.(منهاج الصالحین، 1426 هـ ق، ج1، ص294، الرابع)

آیت ا... خامنه ای : سوال: آیا اعتکاف در غیر مساجد چهار گانه جایز است؟ و نیت آن چگونه می باشد؟

اعتکاف در غیر مساجد چهار گانه به قصد رجای مطلوبیت ( به امید این که مطلوب خداوند واقع شود) مانعی ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خوئی : باید در مسجد الحرام، مسجد مدینه ، مسجد کوفه، مسجد بصره و مسجد جامع شهر باشد، البته احتیاط مستحب است در صورت امکان در یکی از مساجد اربعه باشد.(منهاج الصالحین، ج1، ص289، الرابع)

آیت ا.. سیستانی : بنابر احتیاط واجب و در صورت امکان در یکی از مساجد چهار گانه: در مسجد الحرام، مسجد مدینه، مسجد کوفه، مسجد بصره باشد و اعتکاف در مسجد جامع شهر در صورتی که امام جماعت آن عادل باشد جایز است و اگر امام جماعت مسجد جامع عادل نباشد بنابر احتیاط واجب در آن مسجد جامع اعتکاف نکند و در صورتی که مساجد جامع متعدد بود مخیر است در یکی از مساجد اعتکاف نماید.(العروة الوثقی مع تعلیقه، 1425ه ق، ج2، ص481، السادس)

آیت ا... صافی گلپایگانی : باید در مسجد جامع باشد و در غیر مسجد جامع صحیح نیست، بلکه احتیاط مستحب در صورت امکان این است که در مسجد النبی، مسجد الحرام، مسجد کوفه و مسجد بصره باشد.

مسجد جمکران در حال حاضر از مساجد جامع محسوب است و اعتکاف در آن صحیح است.(هدایة العباد، 1416 ه ق، ج1، ص237، الخامس/ جامع الاحکام، 1382، ج1، ص144، س514)

آیت ا... فاضل لنکرانی : در مرحله ی اول باید در مسجد جامع هر شهر اعتکاف انجام شود. بلی اگر در مسجد جامع جا نباشد اعتکاف در سایر مساجد به شرط این که در آن سه وعده نماز با جمعیتی معتنابه خوانده شود مانعی ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... گلپایگانی : باید در مسجد جامع باشد و در غیر مسجد جامع صحیح نیست، بلکه احتیاط مستحب در صورت امکان این است که در مسجد النبی، مسجد الحرام، مسجد کوفه و مسجد بصره باشد.اعتکاف در مسجد اعظم (در قم) مانعی ندارد زیرا عنوان مسجد جامع بر آن صادق است.(عروة الوثقی، ج2، ص77، السادس/ مجمع المسائل، ج4، ص175، س501)

آیت ا... مکارم شیرازی : در مسجد جامع باشد بلکه احتیاط مستحب در صورت امکان این است که در مسجد النبی، مسجد الحرام، مسجد کوفه و مسجد بصره باشد.

سوال: آیت ا... مکارم (دام ظله) در کتاب تعلیقه بر عروة الوثقی ، ص317 می فرمایند:

«اعتکاف باید در مسجد جامع باشد و در غیر مسجد جامع صحیح نیست...« اما اخیرا در استفتاء شفاهی از دفتر معظم له، آمده: «در مساجدی که در روز دو یا سه مرتبه نماز جماعت برگزار می شود، می توان معتکف شد.»

لطفا بفرمایید کدام یک از دو حکم فوق معتبر است؟

ج- فتوای اخیر همان حکم دوم است.

تذکر: حکم دوم: در مساجدی که در روز دو یا سه مرتبه نماز جماعت برگزار می شود، می توان معتکف شد.(تعلیقات علی العروة الوثقی، ص317/ استفتائات، ج2، ص158، س456)

آیت ا... نوری همدانی : باید در مسجد جامع باشد و در غیر مسجد جامع صحیح نیست، بلکه احتیاط مستحب در صورت امکان این است که در مسجد النبی، مسجد الحرام، مسجد کوفه و مسجد بصره باشد.(التعلیقات علی الکتاب العروة الوثقی، ص198، السادس/ هزار و یک مسئله فقهی، 1383، ج2، ص81، س270)

آیت ا... وحید خراسانی : باید در مسجد جامع باشد و در غیر مسجد جامع صحیح نیست، بلکه احتیاط مستحب در صورت امکان این است که در مسجد النبی، مسجد الحرام، مسجد کوفه و مسجد بصره باشد.(منهاج الصالحین، ج2، ص322، الرابع)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/