سوال: وظیفه زنی که استحاضه متوسطه دارد، چیست؟
پاسخ: مستحاضه متوسطه علاوه بر اعمال مستحاضه قلیله، باید در هر شبانه روز، یک غسل به نیت غسل استحاضه انجام دهد. [1] همچنین باید برای همان نمازی که قبل از آن، خون استحاضه متوسطه دیده است، غسل کند؛ چنانچه در روزهای بعد نیز استحاضه متوسطه ادامه پیدا کرد، هر روز فقط برای نماز صبح، غسل می کند و برای سایر نمازها، غسل واجب نیست و وظیفه مستحاضه قلیله را انجام می دهد. بنابر این:
1.  اگر قبل از نماز صبح، یا در بین آن، مستحاضه متوسطه شد؛ باید در هر شبانه روز فقط برای نماز صبح غسل کند.
2. اگر قبل از نماز ظهر یا وسط آن، مستحاضه متوسطه شد؛ باید برای نماز ظهر آن روز، غسل کند و در ادامه فقط برای نماز صبح غسل کند.
3. اگر قبل از نماز عصر یا در بین آن، مستحاضه متوسطه شد؛ باید برای نماز عصر آن روز غسل کند و روزهای بعد فقط برای نماز صبح غسل کند.
4. اگر قبل از نماز مغرب یا در بین آن، مستحاضه متوسطه شد؛ باید برای نماز مغرب، غسل کند و در روزهای بعد فقط برای نماز صبح غسل کند.
5. اگر قبل از نماز عشاء یا در بین آن، مستحاضه متوسطه شد؛ باید برای نماز عشاء، غسل کند و در روزهای بعد فقط برای نماز صبح غسل کند. [2]
توجه: اگر زن در بین نماز، مستحاضه متوسطه شود، نمازی که می خواند، باطل است و باید برای خواندن همان نماز، غسل کند و دیگر وظائف مستحاضه متوسطه را نیز انجام دهد. [3]
---------------------
پی نوشت:
[1]. تحریر الوسیله، ج 1، ص 56، فصل فی الاستحاضه و توضیح المسائل مراجع، م 395.
[2]. تحریر الوسیله، ج 1، ص 57-56 و العروة الوثقی، ج 1، ص 350، م 201.
[3]. تحریر الوسیله، ج 1، ص 57-56 و العروة الوثقی، ج 1، ص 350، م 395.
 >>> برگرفته از کتاب «احکام ویژه بانوان»، محمد حسین فلاح زاده، نشر معروف، 1395، ص 17 و 18.