آیا نذر زن باید با اجازه شوهر باشد؟

امام خمینی(قدّس سرّه) ؛ نذر زن بدون اذن شوهر باطل است و اجازه بعدی آن را تصحیح نمی­کند ولو عمل به نذر منافات با حق شوهر نداشته باشد.

حضرت آیةالله خامنه­ای ؛ انعقاد نذر زوجه در صورت حضور شوهر، بنابر احتیاط واجب مشروط به اجازه­ی زوج است.

حضرت آیةالله بهجت ؛ نذر زن، بدون اجازه شوهر بنا بر احتیاط واجب وضعاً منعقد می­شود یعنی نذر زن باطل نیست.

حضرت آیةالله تبریزی؛ اگر شوهر از نذر کردن زن جلوگیری نماید زن نمی­تواند در صورتی که وفا به نذرش منافی با حق شوهر باشد نذر کند.

اگر زن با اجازه­ی شوهر نذر کند شوهرش نمی­تواند نذر او را به هم بزند یا او را از عمل کردن به نذر جلوگیری نماید.

حضرت آیةالله سیستانی ؛ نذر زن بدون اذن قبلی یا اجازه بعدی شوهر در آنچه با حق استمتاع او منافات دارد صحیح نیست بنابراین در غیر این صورت صحیح است حتی اگر قبل از ازدواج نذر کرده باشد و صحت نذر زن در مالش بدون اجازه شوهر محل اشکال است، پس باید رعایت احتیاط شود. و در حج و زکات و صدقه و احسان به پدر و مادر و صله ارحام.

حضرت آیةالله صافی گلپایگانی ؛ اگر شوهر از نذر کردن جلوگیری نماید، و یا زن بدون اجازه شوهر نذر کند، نذر او باطل است.

حضرت آیةالله فاضل لنکرانی؛ نذر زن اگر مزاحم حقوق شوهر باشد، بی اجازه او باطل است. و اگر مزاحم نباشد، احتیاط واجب آن است که با اجازه او باشد؛ خصوصاً در نذر مال، گرچه مال متعلق به خود زن باشد.

حضرت آیةالله مکارم شیرازی ؛ نذر زن اگر مزاحم حقوق شوهر باشد، بی اجازه او باطل است و اگر مزاحم نباشد، احتیاط مستحب آن است که با اجازه او باشد.

حضرت آیةالله نوری همدانی؛ نذر زن بی اجازه شوهر باطل است.

حضرت آیةالله شبیری زنجانی ؛ بنا بر مشهور نذر زن با نهی شوهر، بلکه بی اذن او صحیح نیست و ظاهراً با اجازه بعدی صحیح می­شود، ولی بنابر احتیاط حتی در صورت نهی شوهر به نذر عمل شود.

حضرت آیةالله وحید خراسانی ؛ اگر شوهر از نذر کردن زن جلوگیری نماید، زن نمی­تواند ـ در صورتی که وفا به نذرش منافی با حق شوهر باشد ـ نذر کند، بلکه بدون اذن شوهر در این صورت نذر زن باطل است، و صحت نذر زن در مال خودش بدون اذن شوهر ـ در غیر حج یا زکات یا احسان به پدر و مادر یا صله ارحام ـ محل اشکال است.