سوال : پوشیدن لباس سیاه در سوگ ائمه هدی(ع) خصوصا در محرم چگونه است؟

آیت ا... بهجت : مانعی ندارد بلکه راجح است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... تبریزی : پوشیدن لباس سیاه در عزای ائمه (ع) از تعظیم شعایر مذهب اهل البیت(ع) است، و مستحب است و ثواب بر آن مترتب است.(مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع، ج3،ص20)

پوشیدن لباس سیاه به عنوان اظهار حزن و اندوه بر مصیبت حضرت سید الشهداء(ع) و سایر معصومین(ع) مستحب است.(استفتائات جدید، ص453، س1993)

آیت ا... خامنه ای : پوشیدن لباس سیاه در عزای اهل البیت خصوصا سید الشهدا(ع) برای تعظیم شعائر و به عنوان اظهار تاثر مستحسن است.(مسائل جدید از دیدگاه علماءو مراجع، ج3، س21)

آیت ا.. سیستانی : هیچ گونه کراهتی ندارد بلکه مصداق تعظیم شعائر است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... صافی گلپایگانی : به عنوان عزا و اظهار حزن در مصیبت اهل بیت(ع) رجحان دارد.(جامع الاحکام ،ج2، ص130، س1590)

پوشیدن آن در عزای سید الشهداء(ع) مطلوب است و چون عنوانش احترام آن بزرگوار مخصوصا میتوان گفت در حال حاضر از شعائر مذهبی است.(مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع، ج3، ص21)

آیت ا... فاضل لنکرانی : چون از مصادیق تعظیم شعائر است واجد رجحان شرعی می باشد و عملا بزرگانی چون مرحوم آیت الله بروجردی (ره) در روز عاشورا از لباس سیاه استفاده می کردند.(جامع المسائل، ج1، ص621،س2170)

آیت ا... گلپایگانی : سیاه پوشی در عزای سالار شهیدان (ع) سیره مستمره شیعه در طول تاریخ بوده و امری مجاز و مستحسن است.(مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع، ج3، ص19)

آیت ا... مکارم شیرازی : با توجه به اینکه پوشیدن لباس مشکی در عزای اهل بیت(ع) تعظیم شعائر الهی محسوب می شود اشکالی ندارد و مکروه نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... نوری همدانی : مانعی ندارد بلکه به عنوان اعلان حزن و اندوه در مصیبت امام حسین(ع) و سایر ائمه معصومین(ع) رجحان هم دارد.(هزار و یک مسئله فهقی ،‌ج2،ص180،س602)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/