سوال : الف) اگر نامحرم با قصد لذت به وجه و کفین زن نگاه کند،‌پوشش آن بر زن لازم است؟س

ب) در صورتی که زن آرایش داشته باشد چطور؟

امام خمینی (ره) : الف) اگر خانمی بداند نا محرمی با قصد لذت و ریبه به دست و صورت او نگاه می کند اگر چه وجه و کفین او زینت نداشته باشد باید این دو موضع را از نا محرم بپوشاند.(عروة الوثقی ،‌ ج1، ص414، فصل فی الستر و ساتر)

ب) اگر در صورت آرایش موجود باشد باید پوشانده شود، و بر مرد اجنبی نیز نگاه کردن جایز نیست همچنین در کفین اگر دارای زینت ولو مثل انگشتر باشد.(استفتائات ، ج3، ص256،س32)

آیت ا... اراکی : الف و ب) اگر خانمی بداند نا محرمی با قصد لذت و ریبه به دست و صورت او نگاه میکند اگر چه وجه و کفین او زینت نداشته باشد باید این دو موضع را از نا محرم بپوشاند.(عروة الوثقی، ج1،ص414،‌فصل فی الستر و ساتر)

آیت ا... بهجت : الف و ب) بله لازم است با آرایش در هر حال باید بپوشاند.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... تبریزی : الف و ب) چنانچه زن در صورتش آرایش دارد باید آنرا از نا محرم بپوشاند- البته اگر آرایش از قبیل سرمه ای باشد که حتی در زنهای مسن متعارف است یا از قبیل برداشتن مو از صورت و اصلاح ابرو به صورتی که حتی در زنهای پیر متعارف است یا انگشتر متعارف باشد پوشاندن آن لازم نیست و غیر آن را باید از نا محرم بپوشاند و در فرضی هم که زن آرایش نکرده ولی خصوصیتی دارد که مورد توجه نا محرم قرار می گیرد و مورد نگاه التذاذی قرار می گیرد احتیاط واجب آن است که وجه و کفین را بپوشاند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خامنه ای : الف و ب) در فرض مرقوم ، پوشش لازم است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا.. سیستانی : الف و ب) در فرض سوال اول لازم نیست و در فرض سوال دوم لازم است حتی اگر به این قصد نگاه نکند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... صافی گلپایگانی : الف) بلی پوشش آن بر زن لازم است.

ب) در فرض سوال فتوی بر لزوم پوشاندن است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : الف) در فرض سوال بر زن لازم است خود را بپوشاند.

ب) فرقی نمی کند. در این حال هم باید خود را بپوشاند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... گلپایگانی : پوشاندن وجه و کفین در حالت عادی احتیاط واجب است ولی اگر بنحوی شود که محرک شهوت و جالب نظر باشد فتوا است.(مجمع المسائل، 1380، ج4، ص398،س1063)

آیت ا... مکارم شیرازی : الف و ب) آری لازم است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... نوری همدانی : الف) خیر ، واجب نیست.

ب)‌ احتیاط آن است که خود را بپوشاند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/