*سوال : الف) حکم گرفتن ویزیت توسط پزشکی که نسخه نداده و یا تشخیص و طبابت را به زمان دیگری موکول کرده چیست؟

ب) اگر بیمار ویزیت این پزشک را ندهد آیا مدیون است؟

آیت ا... بهجت : اگر جهت تشخیص ناراحتی و مرض ، وقت دیگری را در نظر گرفته ، مجوزی برای گرفتن ویزیت نیست و در فرض مذکور مریض هم مدیون نمی باشد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... تبریزی : بنابر احتیاط واجب چنانچه پزشک عملی را برای مراجع انجام ندهد وجه پرداختی او را برای ویزیت برگرداند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خامنه ای : الف و ب) ملاک در این گونه امور، قانون و مقررات مربوط می باشد و باید طبق آن عمل شود. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا.. سیستانی : الف) اگر عملی را که در مقابل آن ویزیت حق الزحمه گرفته شده است انجام نداده است باید آنرا برگرداند.

ب) جواب معلوم شد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... صافی گلپایگانی : الف و ب) موارد مختلف است اگر پزشک هیچ معاینه و وقتی صرف نکرده ویزیت گرفتن معنی ندارد و اگر معاینه کرده و وقتی صرف نموده ولی نسخه دادن را به جهت امور مربوط به طبابت موکول به بعد نموده ویزیت گرفتن برای معاینه و غیره اشکال ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : اگر پزشک کاری انجام داده باید اجرتش را پرداخت و اگر نپردازد، مدیون است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... مکارم شیرازی : در صورتی که در عرف او را مستحق ندانند می توان از دادن حق ویزیت خودداری کرد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... نوری همدانی : بستگی به توافق طرفین دارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... وحید خراسانی : اگر پزشک هیچ کاری انجکام نداده باشد (مثلا نسخه ننوشته یا معاینه نکرده طبابت را به زمان دیگری موکول کرده ) مجوزی برای گرفتن ویزیت ندارد و در فرض مذکور بیمار مدیون نمی باشد.(توضیح المسائل، ص612، م2223)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/