*سوال : اگر کسی به بیماری مبتلا شود و پزشکان از معالجه او قطع امید نموده و غیر قابل علاج شود و به گفته پزشکان به زودی مرگ وی حتمی گردد(مثل مواردی که با مرگ مغزی مواجه میشود) آیا می توان قبل از مرگ او اعضای حیاتی بدنش را ( مانند: قلب ، کلیه و...) جدا نموده و به دیگری پیوند زد؟

آیت ا... بهجت : نمی توان. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... تبریزی : جدا نمودن اعضایی که قوام حیات به آن ها است از بدن مسلمان جایز نیست. چه در حال حیات و چه بعد از مرگ ، گر چه خود او راضی باشد. و در غیر آن از اعضاء جدا نمودن آنها از بدن مسلمان بنابر احتیاط جایز نیست و اما از بدن کافر مانعی ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خامنه ای : اگر برداشتن اعضای بدن او منجر به مرگ وی یا باعث تسریع در مرگ و قطع حیات او شود حکم قتل او را دارد و جایز نیست و در غیر این صورت اگر با اذن قبلی خود او باشد و یا نجات نفس محترمی متوقف بر آن عضو مورد نیاز باشد، اشکال ندارد.(اجوبة الاستفتائات، بین المللی هدی، 1384، ص307و308، م1286/ و ص309، م1291)

آیت ا.. سیستانی : جایز نیست و در حکم قتل نفس است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... صافی گلپایگانی : قبل از مرگ او جایز نیست و در بعضی موارد که سبب تسریع مرگ بیمار شود و مرگ او مستند برآن شود تبعات خاص خود را دارد بلکه اگر موجب سرعت مرگ نشود باز هم تبعات خاص خود را دارد بلی بعد از مرگ او در صورتیکه حیات نفس محترمه موقوف به پیوند باشد اشکال ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : خیر. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... مکارم شیرازی : در صورتی که مغز مرگی قطعی باشد و هیچگونه احتمال بازگشت در آن وجود نداشته باشد برداشتن اعضاء برای نجات بیماری که جانشان در خطر است مانعی ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... نوری همدانی : در صورتی که فرد دچار مرگ مغزی شده می توان اعضاء او را قطع و به بیماران پیوند بزنند. ولی اگر وصیت نکرده است این کار باید با اذن و برنامه از طرف ولایت فقیه انجام شود.(هزار و یک مسئله فقهی، ج1، ص294، س995)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/