*سوال : یکی از مشکلات زوجین نازا فقدان اسپرم در شوهر است که در کشورهای غربی این نقص با تلقیح اسپرم از مردان دیگر به زن منتقل می شود. ضمنا در این رابطه بانک اسپرم وجود دارد و مشخصات مرد دهنده اسپرم با شوهر بیمار مقایسه شده و سعی می شود فرد از نظر ژنتیک شباهت با شوهر بیمار داشته باشد و فاقد بیماریهای ارثی باشد و از آن جایی که روش فوق تنها راه حاملگی در زنانی است که شوهرشان اصلا اسپرم ندارند؛ حکم شرعی مسئله چیست؟

امام خمینی (ره) : جایز نیست داخل نمودن منی اجنبی را در رحم زن اجنبیه ، چه با اجازه زن باشد یا نه، و چه با اجازه شوهر باشد یا نباشد.(توضیح المسائل، آستان قدس رضوی، ص411،م2876)

آیت ا... بهجت : سوال: خانمی که شوهرش فاقد اسپرم و نطفه می باشد اگر بخواهد نطفه ی مرد اجنبی را در رحم او تزریق نماید:

1)     آیا احتیاج به طلاق و عده دارد؟

2)     آیا شوهر می تواند دوران حمل با او همبستر شود؟

ج- نیاز به طلاق ندارد ولی اصل این کار حرام است و بچه هم مال مرد صاحب نطفه است نه شوهر زن و نزدیکی شوهر هم باز زن جایز است.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... تبریزی : عمل مذبور جایز نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خامنه ای :

آیت ا... خوئی : جایز نیست نطفه مرد اجنبی غیر از شوهر را به زنی تلقیح و تزریق نمایند.(توضیح المسائل(ملحقات) ، ص561، م43)

آیت ا.. سیستانی : جایز نیست ولی اگر تخمک زن را با اسپرم مرد در خارج از رحم بارور کنند و سپس در رحم قرار دهند جایز است و در این صورت هم فرزند آن مرد نخواهد بود بلکه فرزند صاحب اسپرم است. و جواز این امر در صورتی که مستلزم حرامی مانند کشف عورت باشد اختصاص به موارد ضرورت دارد مانند این که بچه دار نشدن برای او حرجی باشد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... صافی گلپایگانی : این عمل به نظر اینجانب اشکال دارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : این نوع تلقیح قطعا جایز نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... گلپایگانی : جایز نیست.(مجمع المسائل، ج2، ص177، س496)

آیت ا... مکارم شیرازی : تلقیح اسپرم مرد بیگانه جایز نیست و فرزندی که از این راه متولد می شود شبیه فرزند نا مشروع است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... نوری همدانی : جایز نیست.(هزار و یک مسئله فقهی، ج2، ص282، س908/ توضیح المسائل، ص609، مسائل مستحدثه ، س1، لقاح مصنوعی)

آیت ا... وحید خراسانی : جایز نیست.(توضیح المسائل، ص770، م2898)

 

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/