*سوال : به جهت کار عملی و یادگیری بهتر دروس نظری ، دانشجویان مجبورند که هر روز یا حداقل هر هفته استخوان ها یا جسد میت را مس کنند. در حالی که اکثر این استخوان ها و جسد ها معلوم نیست که برای شخص مسلمان است یا غیر مسلمان ، غسل داده شده اند یا نه و اگر دانشجویان بخواهند برای هر نماز یک بار غسل کنند متحمل مشقت فراوانی خواهند بود. لطفا بفرمایید تکلیف این افراد چیست؟

آیت ا... خامنه ای : استخوان و جسد میت در بلاد اسلامی حکم استخوان و جسد میت مسلمان دارد تا مگر خلاف آن ثابت شود و در صورت شک در غسل میت حکم میت غسل نداده را دارد که مس آن موجب غسل است و غسل مس میت شرط صحت نماز است و اگر غسل ضرری یا حرجی باشد به جای آن تیمم نماید. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : اگر استخوان ها از قبرستان مسلمان تهیه شده است مس آن غسل ندارد و اگر از کفاره باشد یا جنازه ای باشد که نمیدانند غسل داده شده یا خیر باید غسل کنند. به هر صورت کسی که نمی تواند غسل کند باید تیمم بدل از غسل کند و اعمال عبادی خود را انجام دهد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا.. سیستانی : فی نفسه مانعی ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... صافی گلپایگانی : این موضوع از چند ملاحظه مورد سوال می شود:

  1. از اصل جواز تشریح جنازه
  2. از اینکه فاعل تشریح هم جنس نباشد
  3. از لحاظ نشر به عورت میت

جواب:

  1. تشریح جنازه میت مسلم جایز نیست مگر به عنوان ضرورت و عدم جنازه غیر مسلم.
  2. با تحقق ضرورت جواز تشریح جنازه غیر هم جنس نیز متوقف بر وجود ضرورت است.
  3. نظر به عورت میت نیز فقط به مقدار ضرورت جایز میشود.

لازم به تذکر است که ضرورت باید مسلم باشد مثل اضطرار به اکل میته که به مقدار رفع ضرورت جایز می شود. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : تنها در حال ضرورت برای تشریح و عدم امکان تعدد تشریح مانعی ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... مکارم شیرازی : در حال ضرورت اشکال ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... نوری همدانی : در موردی که تشریح ضرورت داشته باشد، اگر مقدور باشد، این عمل به صورت جداگانه انجام شود. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/