معاشرت با اهل کتاب

سوال : با توجه به باز شدن مرز نوردوز و ارتباط جمهوری اسلامی ایران با کشور شمالی ارمنستان و استقرار پرسنل شاغل گمرک در محل خواهشمند است معظم له نشر شرعی خود را در این ارتباط صادر فرمایید:

1.       معمولا پرسنل شاغل در محل با مسافرین احوال پرسی می کنند. (دست می دهند)

2.       به احتمال، در یک محفل میهمانی با هم صرف غذا می نمایند.

3.       با توجه به این که مسافرین و میهمانهای خارجی برای کارمندان گمرک خوردنی تعارف میکنند که امتناع کارمندان با کدورت خاطر آنان همراه می باشد.

4.       موقع بارندگی که لباس ها و دستها خیس می باشد و در حین بازرسی بدنی و بازرسی های دیگر که با تماس مستقیم همراه می باشد.

آیت ا... خامنه ای : دست دادن با اهل کتاب و تماس با لباس و  دست و بدن خیس آنان و شرکت در محفل مهمانی و صرف غذای آنان و قبول هدایای خوردنی آنان اشکال ندارد، ولی در غذاهای گوشتی که حلیت و طهارت آن موقوف بر تذکیه است، جواز تناول متوقف بر احراز تذکیه شرعی است و همچنین در لباس و بدن آنان در صورت علم به سابقه نجاست عرضی خارجی، بنای بر طهارت محتاج بر احراز تطهیر است. و در مورد غیر اهل کتاب از غیر مسلمین که محکوم به نجاست ذاتی هستند، باید در دست دادن و تماس بدنی و تناول غذای آنان مسائل طهارت و نجاست را مراعات نمایند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : اگر از اهل کتاب باشند و مشرک نباشند پاکند، لذا در مورد مذکور از جهت نجس و پاکی مشکلی ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)