مداحی به جملات نا متناسب با شأن اهل بیت (ع)

سوال : اخیرا تعداد نادری از مداحان، در مجالس خود الفاظ و اشعاری را به کار می برند که به نظر می رسد بی احترامی به اهل بیت (ع) و یا حتی مغایر با اصول اعتقادی ماست.

{با عرض پوزش} از جمله:

ما گله ایم و چوپان امام حسین (ع) است.

ما سگ اهل بیت هستیم { و صدای سگ هم در می آورند.}

لا اله الاّ فاطمه و...

لطفاً حکم شرعی خواندن این اشعار یا شنیدن نوار آن ها و رفتن به این گونه مجالس را مرقوم فرمایید.

آیت ا... بهجت : تمام این امور اشکال دارد و جایز نیست ولو به عنوان ثانوی. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... تبریزی : استفاده از الفاظ و تعابیری مثل آنچه در سوال ذکر شده- هرچند گوینده ظاهر آنرا قصد نکرده باشد- به جهت این که موجب وهن بر اهل بیت علیهم السلام و مورد سوء استفاده دشمنان و بهانه گرفتن آنها برای متهم کردن شیعه می باشد جایز نیست، ائمه علیهم السلام به ما فرموده اند: «کونوا لنا زینا و لا تکونوا علینا شیناّ» شیعیان باید به عمل به طاعات و اجتناب از معاصی و مراعات احترام ائمه علیهم السلام زینت برای اهل بیت علیهم السلام باشند نه این کار نا شایسته موجب عار برای اهل بیت علیهم السلام شوند، ائمه هدی علیهم السلام از کسی نخواسته اند که خودش را به صورت سگ در آورد این ها کارهایی است که ائمه علیهم السلام از آن بیزارند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خامنه ای : گفتن این جملات جایز نیست و باید از ترویج این افراد و این گونه جلسات پرهیز شود. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا.. سیستانی : باید از جملات نا مناسب اجتناب شود. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... صافی گلپایگانی : ورقه ضمیمه را ملاحظه نمائید.

ورقه ضمیمه:

واضح است که بعضی مطالب مذکوره در ورقه کفر گونه و خلاف شرع بیّن است برگزاری مجالسی به نام امام حسین علیه السلام و گفتن مطالب مذکوره و خرید و فروش نوارهایی که چنین مضامینی در آنها ضبط شده حرام و خلاف شرع است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : این امور به طور کلی جایز نیست و این گونه  مجالس نباید برگزار شود. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... مکارم شیرازی : گفتن این کلمات کفر آمیز یا وهن آور حرام است و امام حسین (ع) از این کارها بیزار است و گویندگان باید فورا توبه کنند و الآ کار او مشکل است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... نوری همدانی : هر تعبیری که منافات یا عظمت مقام اهل بیت (ع) دارد یا با مبانی مذهب سازگار نیست حرام است.(هزار و یک مسئله فقهی، موسسه مهدی موعود (عج)، 1383، چهارم، ج1، ص304، س1018)