درد دل از همسر به قصد دادخواهی

سوال : از آنجا که در قرآن آمده است: " لا یحب الله الجهر بالسوء الا من ظلم" اگر مادری در مورد خصوصیات ناپسند همسرش (مثل بد خلقی، بد دهنی، نسبت به همسر ، مادر  و اطرافیانش) با خواهر یا برادرش صحبت و درد و دل کند، آیا غیبت است؟ یا به عنوان تظلم و داد خواهی، اشکال ندارد؟

آیت ا... بهجت : گفتن ظلم ظالم را در نزد کسی که قدرت بر دفع ظلم دارد جایز است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... تبریزی : چنانچه به گوینده ظلم شده باشد مانعی ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خامنه ای : شخص مظلوم در صورتی مجاز به غیبت از ظالم است که به خاطر دادخواهی و یا انقاذ حق خود و یا جلوگیری از ظلم و یا در مقام مشورت برای تحقق هر یک از امور ذکر شده باشد.

سوال: آیا درد دل از همسر به قصد داد خواهی غیبت محسوب می شود؟

اگر داد خواهی نزد کسی باشد که انتظار داوری از او دارند چنین درد دلی غیبت حلال است و گر نه غیبت حرام است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا.. سیستانی : اگر مظلوم باشد یعنی حق واجب او تضییع شده غیبت جایز است ولی احتیاط واجب این است اگر به قصد کمک خواهی باشد غیبت کند و در غیر این صورت غیبت نکند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا.. شبیری زنجانی : سوال: آیا درد دل از همسر به قصد داد خواهی غیبت محسوب می شود؟

اشکال ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... صافی گلپایگانی : و به طور کلی در مواردی که مصلحت غیبت اهم از مفسده آن باشد غیبت آن حرام نیست.(پاسخ کوتاه به 300 پرسش از احکام، 1382، اول، ص92، س286)

آیت ا... فاضل لنکرانی : تظلم و داد خواهی در صورتی صدق می کند که شنونده بتواند احقاق حق کند، مانند قاضی و امثال آن اما برای کسی که امکان احقاق حق ندارد حکم تظلم و داد خواهی ندارد و غیبت محسوب می شود. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... مکارم شیرازی : در صورتی که تنها راه نهی از منکر باشد یا به عنوان تظلم و داد خواهی صورت بگیرد و اثری داشته باشد مانعی ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)